Surf, music & chill - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Katja - WaarBenJij.nu Surf, music & chill - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Katja - WaarBenJij.nu

Surf, music & chill

Blijf op de hoogte en volg Katja

13 Augustus 2018 | Australië, Byron Bay

Zaterdagnacht kwam ik om 0.30 aan bij de bushalte in Port Macquarie, ik was de enige die deze stop had. Dat was een beetje jammer want nu moest ik in mn eentje naar het hostel lopen, er was helemaal niemand op straat en het leek wel alsof ik in een spookstad was. Het was even zoeken naar het hostel en ook de sleutel vinden was niet gemakkelijk in het donker, ik maakte mijn 2 kamergenoten natuurlijk wakker en het bed kraakte enorm. Als ik mn arm bewoog dan was het geluid al ontzettend hard en ik voelde mij schuldig om te bewegen. Om 3 uur werd ik wakker door hen want zij gingen blijkbaar met de volgende bus.

Na de gebroken nacht heb ik lekker rustig gedaan in de ochtend en wat was gedraaid. Het hostel is net een mini paradijsje met een zwembad, hangmatten, ligstoelen, tafeltennistafel, bioscoopkamer etc met overal tropische planten en surfboards. Echter, buiten een aantal woovers (google:)) zaten er amper mensen. Ik besloot om een fiets te huren van het hostel en toen ben ik naar het koala hospital gefietst. Ik wist niet dat dit gebied zo heuvelachtig was en ik kon amper de heuvels op met dat krakkemikkige fietsje. Ook schrok ik zo erg want toen ik wilde remmen gebeurde er niks, blijkbaar moest ik 2 rondjes achteruit trappen voordat de rem het deed. Niet echt handig als je met 30 km per uur een berg af gaat. Bij het koala hospital worden zieke(chlamydia), aangereden of verbrandde koala's opgevangen. Er was een guided tour en die man vertelde echt heel erg leuk, het hospital is echt gericht op zieke dieren en niet alle koala's die hier worden opgevangen kunnen terug naar het wild. Naast de kangaroe is nu ook de koala mijn favoriete dier, wat een schatjes!! Het wordt daarnaast gerund door 170 vrijwilligers en maar 4 betaalde mensen. De wachtlijst voor de vrijwilligers loopt tót 2020...
Na het hospital ben ik verder gefietst naar een strandje verderop waar ik ook niet tegen de heuvels op kon. Als je zo veel mooie dingen ziet dan kan het één op een gegeven moment niet meer het andere overtreffen en dat is echt een vervelende gewaarwording want het was gewoon een mooi strand maar ik was er niet meer van onder de indruk. In de avond heb ik beerpong gespeeld met de woovers wat uiteraard heel gezellig was:)

Op maandag moest ik uitchecken maar ik moest weer wachten tot de bus van de nacht om 0.30. Ik heb lekker mijn blog bijgewerkt en wat gelezen bij het zwembad, daarna ben ik met één van de woovers naar het strand gegaan om walvissen en dolfijnen te spotten maar die zagen we niet... Wel was het een bijzonder strand omdat alle rotsen waren beschilderd voor memorials maar ook gewoon mooie kunst. Daarna waren we met de schemering nog naar de vuurtoren gereden om weer te zoeken voor dolfijnen en walvissen maar ook dit was ons niet gegund. Op de terugweg zagen we een beest op de weg en konden we net optijd ontwijken. We zijn gestopt en het bleek een uil te zijn die amper nog bewoog, Julien probeerde de uil van de weg te halen maar hij kon niet meer vliegen dus had ik de dierenambulance gebeld. Die zeiden dat we hem in een boom moesten zetten dus dat gingen we proberen maar de uil werkte niet echt mee, uiteindelijk naar een paar fladders (en continue vallen) was hij ver genoeg van de weg. Ik hoop dat hij nog leeft..
In de avond hadden we met zijn allen wat getafeltennist en films gekeken. Gelukkig liep Julien mee naar de bus want we kwamen nogal wat junkies tegen wat niet zo tof geweest zou zijn in mijn eentje.

Na een niet zo geweldige busrit (gelukkig wel warm) kwam ik om 6 uur in de ochtend aan in Byron Bay, ik dacht echt wat moet ik nu doen.. opeens zag ik een shuttle bus met de naam van mijn hostel erop en vroeg ik of ik ook mee kon rijden aangezien ik niks had geboekt maar een groepje Engelsen wel. Dat was geen enkel probleem en we zijn naar het strand gereden om de zonsopgang te bekijken, super mooi!
Het hostel is 30 m van het strand en je kan gratis fietsen en surfboards huren, heel fijn! Ik heb de rest van de dag lekker op het strand gelegen en wat gelezen. Overal is savonds live muziek,  ik ben met een aantal meiden naar een bar geweest om daar naar te luisteren en dat was super chill. Toen ik thuis kwam lag opeens de halve kamer met mondkapjes in bed (1 chinees en 2 anderen) en ik schrok me kapot ik dacht dat er SARS was uitgebroken. Wat bleek nou de volgende dag, 2 meisjes hadden gezegd dat ze wat keelpijn hadden waarop die chinees helemaal in de stress schoot en mondkapjes aan hen begon uit te delen en zichzelf ook beschermde. Ik snap echt dat er cultuurverschillen zijn maar ik vond het persoonlijk hilarisch. De volgende nacht had ze zelfs een andere kamer geboekt. Ik heb ook de eerste week al mijn keukengerei afgewassen voor het gebruik en zat ook aan de schijt met mijn OCD trekjes dus het maakt allemaal niks uit. Nu ben ik lekker mijn weerstand aan het opkrikken.

Woensdag besloot ik om weer het water in te gaan om te surfen, de golven waren kniehoogte en ik had al mijn vetrouwen weer terug. In de middag had ik een kayak tocht geboekt met 2 meisjes van het hostel om dolfijnen en nog meer walvissen te gaan spotten. Ik zat uiteindelijk in een kayak met een spaanse vrouw en we waren echt een top team. Door de golven kayakken was echt heftig en we waren bijna gekapseist maar we hadden het overleeft. Na 1.5 uur kayakken zagen we opeens een walvis helemaal uit het water springen (zoals op national geographic foto's), dat had ik nog nooit gezien het was echt fucking sick. Daarna nog wat dolfijnen gezien maar ze sprongen niet echt uit het water. 
In de avond was er wine and cheese night in het hostel en kwam er een typische aussie muziek spelen op de didgeridoo, daarnaast kon hij ook super goed beatboxen, zingen en gitaarspelen. Hij was echt zo talentvol! Daarna zijn we met het hele hostel naar de kroeg geweest en zijn we teruggelopen via het strand waar ik wel 20 vallende sterren heb gezien. Het was een mooie avond:)

De volgende dag lekker uitgebrakt op het strand en nog wat golven gepakt. Daarna ben ik met 2 meisjes naar de vuurtoren gefietst (die we nooit hebben kunnen vinden) en hebben we de zonsondergang bekeken. Het was echt heel mooi vanaf de kliffen.

Op vrijdag ben ik naar het strand gegaan met weer nieuwe mensen en heb ik tussen de dolfijnen gesurft !! Het was super chill en relaxing. In de avond was er een gratis barbecue bij het hostel en was er een japanse jongen (sushi chef) die zijn sushi kunsten heeft laten zien en voor iedereen van het hostel sushi had gemaakt, echt zo schattig. Daarna nog wat biertjes gedronken bij de live muziek.

Zaterdag ochtend vertrok ik naar Surfers Paradise, ik had voor 2 nachten geboekt en toen ik aankwam was ik blij dat ik dat had gedaan. Het is een stad aan de kust met alleen maar hoge gebouwen en het straalt weinig gezelligheid uit, iedereen komt daar om te zuipen en het lijkt op een verkapt Mallorca met alleen Chinezen en Engelsen. Er hingen Engelse vlaggen over het balkon, lekker typisch. Ik ging naar het zwembad maar daar was 10 minuten later de zon al weg om 15 uur door de wolkenkrabbers dus ging ik geïrriteerd naar het strand waar ik elke 3 minuten moest verplaatsen door de zon die elk gebouw moest passeren. Bij het koken ontmoette ik gelukkig een groepje aardige mensen en een van hun maakte een wereld surf trip dus hadden we meteen afgesproken om de volgende dag te gaan surfen. We zijn met zijn allen gaan minigolfen, het was leuk om even wat te doen in plaats van bier te drinken. Wat ik zo leuk vind is dat er momenten zijn dat je je eenzaam voelt (had al de hele dag koppijn) en niet goed weet wat je plannen zijn maar dan 5 minuten later heb je opeens nieuwe maatjes en de beste tijd:)

Zondag stonden we vroeg op om te gaan surfen, ik kon een wetsuit van die surfer lenen en we zijn naar Burleigh Heads gegaan. Ik had een boardje gehuurd en was blij dat ik met hem het water in kon want de golven waren wel weer wat hoger en je kon er niet staan. Uiteindelijk heb ik maar 1 golf kunnen pakken omdat ik het best spannend vond maar het was goed om weer het water in te gaan zeker met iemand erbij. Daarna waren we met zijn allen naar de lookout gelopen en het leek wel het vondelpark, overal zaten mensen biertjes te drinken op het gras en te barbecuen. Het gaf  een beetje een thuis gevoel! We zijn op de rotsen gaan zitten en hebben naar de andere surfers gekeken, de golven waren heel goed aan het eind van de dag en ik heb mooie fotos kunnen maken van de surfers. Ook zagen we in de verte continue walvissen.
Ik heb mijn camera gepakt en geprobeerd fotos te schieten, ik moet zeggen het is best goed gelukt, misschien moet ik me aanmelden bij national geographic als nature photographer. Ze kwamen echt helemaal het water uit het was zo tof om te zien (niet zo dichtbij als met kayak maar wel op de foto gekregen nu). 'S avonds zijn we naar de beer garden geweest en ik dacht super gezellig net zoals de Nederlandse biertuin maar het was een een of andere tokkie club met vreselijke muziek en rokende en drinkende zwangere vrouwen. Helaas.

Ik ben nu onderweg naar Noosa waar ik een aantal nachten zal verblijven tot mijn trip naar Fraser Island. Voor mijn gevoel begint de tijd nu echt snel te gaan... terwijl ik nog heel augustus en september heb...ik wil hier niet meer weg haha. Tot mijn volgende blog!

Liefs,
Kat

Fun facts:
-Bijna iedereen loopt op blote voeten in Byron bay.
-Ik ontmoet zoveel mensen dat ik maar gestopt ben met namen op te noemen
-Ik eet elke dag ijs, maar eigenlijk kan mijn budget dat niet aan (bolletje 5-7 dollar)



  • 13 Augustus 2018 - 07:49

    Shanna:

    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Maar je mag daar niet blijven vriendin.
    Ik kan echt niet zolang in een vliegtuig zitten om je op te zoeken.
    Loveyou x

  • 13 Augustus 2018 - 16:45

    Ben:

    Hoi Kat,
    Echt te gek dat je het zo naar je zin hebt! En ook dat je het surfen weer opgepakt hebt.
    X papa
    PS Ik sluit me aan bij Shanna

  • 13 Augustus 2018 - 16:51

    Krista:

    Lieve Katja,
    Wat een schatjes die koala’s, kun je er niet eentje meenemen:) kayakken is trouwens best een kunst hoor, heel wat anders dan een canadese kano maar het is je gelukt! Hebben ze daar ook Poison Ivy hahaha.
    Dikke kus en niet teveel ijs eten he

  • 14 Augustus 2018 - 16:09

    Ellen En Wim:

    Lieve Katja,
    Wat ontzettend leuk om je verslagen te lezen. Goed dat je weer gesurft hebt.
    Wat een belevenis om al die verschillende dieren in het echt te zien! Ik ben jaloers op je ;)
    Geniet van je prachtige reis, je hebt nog een hele tijd!
    Lieve knuffel!

  • 14 Augustus 2018 - 17:55

    Anniek:

    Gaaf weer hoor! Wordt steeds meer jaloers ;). Ik heb woovers dus even gegoogled en ik krijg alleen maar subwoofers! Hoor ik wel als je terug bent Haha.
    Geniet van je volgende tripjes!
    Dikke kus

  • 14 Augustus 2018 - 20:07

    Wibo En Joke:

    Erg leuk om je verhalen te lezen! Wat een stortvloed aan belevenissen en indrukken! En leuk dat je zoveel mensen ontmoet waar je samen dingen mee kunt ondernemen.
    Duiktips volgen nog via de app ;-)
    Geniet van alles wat je meemaakt!

  • 18 Augustus 2018 - 11:40

    Oma Hetty:

    Lieve Katja,
    Joke heeft verteld wat je allemaal meemaakt, wat een avonturen beleef je! Geniet van de rest van je reis, maar doe wel voorzichtig hoor!
    Dikke knuffel van oma Hetty

  • 20 Augustus 2018 - 21:13

    Jorrit:

    Ik snap dat je niet meer terug wilt, alleen Ties wil je ook graag zien en vliegen is hij nog een beetje te jong voor ;)

    Liefs Jorrit en Christine en Ties

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Byron Bay

Katja

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 17334

Voorgaande reizen:

19 Juli 2018 - 27 September 2018

Australie en Fiji trip

08 Augustus 2013 - 18 Mei 2014

Junior College softbal in Amerika

Landen bezocht: