All different places - Reisverslag uit Cairns, Australië van Katja - WaarBenJij.nu All different places - Reisverslag uit Cairns, Australië van Katja - WaarBenJij.nu

All different places

Blijf op de hoogte en volg Katja

04 September 2018 | Australië, Cairns

Na een bodempje gelegd te hebben voor het beerpong toernooi hebben we het hostel wat verkend. Het hostel heeft een grote bar en er wordt continue keiharde muziek gedraaid inclusief welcome drinks en happy hours. Ik vond het niet echt een happy hour, 16 dollar voor een pitcher bier van 3.5%. Het hostel zat wel echt op een top locatie op het strand en overal waren fatboys en hangmatten waar je in kon chillen. Een mini paradijsje. Tim en ik gingen helaas in de tweede ronde ten onder tegen de Duitsers met beerpong. We raakten aan de praat met een paar andere Duitsers en met zijn allen hadden we een super gezellige avond.

Maandag kwamen ik en Tim maar moeilijk vooruit, niks zat mee want de bus reed maar 1 keer per uur. We besloten om maar naar het dorp te lopen en te ontbijten, ik had echt het lekkerste ontbijt ooit (pancakes met blueberries en icecream). We wilden daarna de bus pakken maar weer kwam het niet uit. We voelden ons zo doelloos, het was 12 uur en we hadden nog geen fuck van het eiland gezien en waren er maar 1 dag. Ook met Tim heb ik zo een goede klik, we kunnen om alles lachen.
Toen we eindelijk een bus hadden gepakt gingen we naar de forts walk. Hier zou je veel koalas kunnen zien en dat was niet gelogen!! We hebben echt 10+ koalas gezien en zelfs en moeder met een baby koala. Zo schattig. Het uitzicht vanaf het fort was ook super, je kon 300 graden van het eiland zien. Daarna zijn we naar Horshoe bay gegaan en hebben een hike gedaan naar Radical bay. De hike was mooi en Magnetic Island is veel rotsachtiger dan ik had verwacht. Tim en ik wilde gaan koken en hadden snel een supermarkt opgezocht voordat de bus kwam. We vonden het opvallend dat er mensen die reviews over deze supermarkt schreven en gingen helemaal stuk om het feit dat een vrouw een review had geschreven over het aardige personeel maar niks had gekocht (wie gaat nou naar een supermarkt en koopt niks?). We hadden in alle haast onze spulletjes voor een simpele pasta gepakt en toen we afrekende was het 24 dollar...We besloten dus maar om alweer bij het hostel te eten aan de bar en het feit dat wij dus ook uiteindelijk niks hadden gekocht na die vrouw belachelijk te hebben gemaakt was hilarisch. Die avond was er bingo en weer feest en hebben we fanatiek meegedaan maar niks gewonnen.. heel jammer want de inleg van alle deelnemers was de prijs (300 eu).

De volgende ochtend hebben we ontbeten bij het hostel en zijn daarna met onze 2 Duitse vrienden in een 4x4 auto die zowat uit elkaar viel naar Arthur bay gegaan om te snorkelen. Ik zag een paar mooie vissen maar het was niet super bijzonder. Vervolgens zijn we nog kort naar een andere bay gegaan om wallabies te spotten maar ik denk dat die het te warm hadden want we hebben geen wallaby gezien. Daarna was het tijd om afscheid te nemen van onze vrienden en onze weg te vervolgen naar Cairns. Echt ik heb zoveel geld aan eten en alcohol hier uitgegeven dat ik blij was om even ergens anders heen te gaan. Het mindere van reizen is dat je steeds mensen gedag moet zeggen waarvan je echt denkt dit zouden makkelijk mijn vrienden kunnen zijn. Wie weet, Duitsland (Berlijn) is dichtbij en wel een trip waard. Tim en ik reizen nog steeds samen en gaan naar hetzelfde hostel maar ik heb wel andere dingen op het programma staan. Tijdens de busrit naar Cairns was het duidelijk dat er een bosbrand gaande was in de buurt en de geur was echt zo  intens. Ik was even bang dat we niet naar onze bestemming zouden kunnen komen. Om 21 uur kwamen we dan aan in het hostel. We hadden specifiek een rustig hostel gekozen met een hoge beoordeling en het was ook nog eens de goedkoopste kamer die ik heb betaald sinds ik hier ben (12 euro). De kamer was heel luxe en meer een appartement met een keukentje maar wat een fucking zwijnenstal was het zeg o mijn god. Overal lagen kleren over de grond en sigaretten en make up. In de douche lagen (ja ik heb ze geteld: 27 flessen douchegel/shampoo/conditioner en zelfs een fucking fles KETCHUP). Volgensmij werkten alle meiden want ik kreeg weinig backpack vibes en niemand sprak met elkaar. Gelukkig was ik er voor mijn rust en heb ik gedoucht en ben meteen gaan slapen. Het is heet in Cairns en benauwd dus ik zweette me voor het eerst een ongeluk.

De volgende dag ging ik naar het Great Barrier Reef waar ik in eerste instantie ging duiken. Om een lang verhaal kort te maken, ik mocht niet duiken zonder een medical te doen vanwege lichte astma en heb er vanaf gezien om verschillende redenen (ondanks het lieve advies van mijn oom). Het was jammer maar ik had geen geld er aan verloren (en kreeg gratis alcohol omdat de crew het zielig vond) aangezien ik toch ook al had geboekt om te snorkelen en dat was op dezelfde boot. Onze eerste activiteit was een korte tour met een glassboat, zo konden we even goed de bodem inspecteren. De eerste snorkelspot was een uur varen en het water was zo kraakhelder, beter dan op de Whitsundays. Het koraal was mooi maar ik had ook het idee dat er veel dood was. Er was een mega grote barracuda(google) en die vis gaf me echt doodsangsten want hij hing de hele tijd bij de boot en als je dan terug wilde zwemmen was het water heel diep en was hij opeens naast je. Toen bijna iedereen het water uit was zag ik opeens een rif haai, eerst schrok ik echt maar daarna ben ik hem gaan achtervolgen met mij action cam en heb een mooie video kunnen schieten. Voor de tweede snorkelspot gingen we met het kleine bootje naar een ander deel van het rif waar we zeekomkommers hebben geaaid en superblauwe zeesterren hebben opgepakt. De laatste spot zagen we superveel grote kleurrijke vissen en schildpadden en heb ik super toffe videos kunnen maken. Op de terugweg zagen we weer walvissen op zo een 50 m van de boot. That view never gets old!

Om 7.50 werd ik opgehaald bij het hostel om naar Daintree forest te gaan. Ik vond die man van de tour al meteen irritant, hij was geirriteerd en liep te vloeken toen hij alle mensen moest ophalen omdat er van alles mis ging. Hij was denk ik de eerste Aussie die gehaast was. We reden kort door Port Douglas heen om vervolgens naar het Mossman Gorge national park te gaan. Daar was een Aboriginal die een welkomst ceremonie met ons ging doen en ik voelde me echt een enorme toerist en wilde eigenlijk weglopen maar dat was natuurlijk ook geen optie. Het idee om daar als blanke te komen en leuk te doen wetende dat die hele populatie is uitgemoord geeft me gewoon een naar gevoel net zoals in Amerika bij de Indianen. Daarna gingen we kort naar een rivier en een hangbrug in het regenwoud maar het voelde allemaal een beetje gehaast. De volgende stop was een cruise over de Daintree river waar ik voor het eerst krokodillen heb gezien!! Een aantal waren echt zo groot het was aanstaanjagend. Ook zagen we een boompython.. dat beest was ook echt niet normaal groot. Deze dieren kan ik in ieder geval weer van mijn lijstje schrappen:) Rond lunchtijd werden we gedropt bij ons hostel midden in het regenwoud en we zouden pas de volgende dag worden opgehaald. We zijn met zijn 4en (Nederlanders en Amerikaan) naar de lookout van Cape Tribulation gelopen over het strand. Het strand ligt aan het regenwoud, super tof. We moesten uitkijken voor krokodillen dus konden pas met laag water gaan lopen. Het was mooi om over het strand en regenwoud uit te kijken alleen een beetje jammer dat we niet konden zwemmen. Het was erg gezellig in de avond maar er waren maar 5 mensen. Tim gaat hier dus werken over een week, ik wens hem veel succes haha.

De volgende dag gingen we naar een swimming hole bij een creek. Het was 4 km lopen maar we wilden gaan liften. De eerste 3 auto's wilden ons niet meenemen maar opeens kwam er een kleine campervan en ik deed een mooi ballerina dansje dus dat had hem overtuigd. Met zijn 5en sprongen we achterin op zijn matras en heeft hij ons gebracht (het was zeker geen 4 km). Het was een jonge gast die in de buurt aan het fotograferen was voor een toeristen bedrijf dus hij was met ons mee gegaan, hij had een super vette video van mij gemaakt in de swimming hole met zijn drone echt bizar.Het regenwoud vanaf zo hoog was echt zo mooi om te zien. Daarnaast was het ook lekker om in zoet water te zwemmen en hebben we zelf een schildpadje gezien. Hij had ons weer teruggebracht naar het hostel en was ook meegegaan om nog wat drone video's te schieten van het strand. Drones zijn echt zo tof, ik wil er ook 1. In het water zagen we ook 90% zeker een krokodil omhoog komen met zijn bek en er waren zelfs mensen die echt ruim 20 meter het water in waren. Zo dom. Na bij het zwembad gechilld te hebben werden we weer opgehaald door de tour. We zijn naar de mangroves gegaan en hebben een korte hike door het regenwoud gedaan. We kwamen daar een cassawary tegen (google) en die zijn best gevaarlijk als ze boos zijn maar gelukkig was deze vogel een blij ei. Daarna kwamen we bij een lookout waar we uitkeken op de plek in het GBR waar Steve Irwin gedood is door een stingray en tevens ook over de Daintree river. Eenmaal in Cairns aangekomen zijn we met de hele groep en Tim naar Giligans (beruchte partyhostel) gegaan om de trip af te sluiten. Wat een types liepen daar rond zeg haha, ik was blij dat ik mijn laatste dag toch in hetzelfde stille hostel had geboekt.

Mijn vlucht de volgende dag verliep soepel en ik was rond 11 uur in Alice Springs. Er zijn hier super veel Aboriginals en de armoede onder die bevolkingsgroep is duidelijk te zien. In mijn kamer ontmoette ik al een meisje die ook de trip gaat doen maandag, Sara uit Californië, in ieder geval dus 1 leuk persoon!
Er waren auto races in de stad dus ik was daar heen gegaan om te kijken, het was gelukkig dichtbij maar ik voelde me echt onveilig. Het is zo dubbel, ik heb oprecht medelijden met de Aboriginals en vind het vreselijk om te zien maar tegelijkertijd merk ik dat ik op mijn hoede ben. Er waren echt hele mooie auto's en de hele stad was op de straten, waarschijnlijk een van de weinige dingen te doen hier. Ik was in ieder geval snel naar huis gegaan voordat het donker werd.

In de nacht werd ik wakker door een intense brandgeur,  ik zag Sara bij het raam staan en ik sprong uit bed. Zij was ook wakker geworden door de geur en we besloten om samen de omgeving te doorzoeken (klinkt bekend he pap&mam). Na het hele hostel doorgelopen te hebben en geprobeerd in de verte te kijken werder we niet veel wijzer behalve dat het echt stonk. Via internet kwamen we erachter dat er om 1.30 s nachts een bushfire aan de gang was maar het was onder controle. We konden gelukkig weer met een gerust hart slapen.
In de ochtend heb ik lekker bij het zwembad gelegen en om 2 uur was het tijd om een quad tour door de outback te maken. Ik werd opgehaald door iemand die woonde op een cattle station (google?) 20 km van Alice Springs met 2 andere families. Ik kreeg een goede indruk van de outback, wat een afgezonderd en geïsoleerd leven.. de tour was informatief en ik heb echt respect voor de boeren hier. Er is hier al een jaar (!!!!) geen regen gevallen en het wordt nu wel een probleem als het zo door blijft gaan. We gingen wel echt op een oma tempo dus de adrenaline van Fraser Island was niet echt aanwezig. Halverwege moesten we opeens stoppen want de buggy van hem had een lekke band.. hij was de jack vergeten (ik weet nieteens de nederlandse naam). Gelukkig antwoordde zijn vrouw over de radio en had ze spullen gebracht. Ik was blij dat ze me ook weer thuis afzette in de avond want ik had geen behoefte om door deze stad te lopen.

Ik loop een beetje achter met mijn blog, inmiddels ben ik al verder aan het reizen in de outback maar anders wordt de blog echt te lang :)

Liefs,
Kat







  • 04 September 2018 - 16:44

    Natasja:

    Blijft een feestje om je avonturen te lezen. Lekker blijven genieten x

  • 05 September 2018 - 14:58

    Krista:

    Lieve Katja,
    Ik heb nog opgezocht hoe men met de Aboriginals is om gegaan, nou dat is inderdaad shocking! Zelfs pasgeboren baby’s hebben ze weggenomen en onder gebracht bij Britse gezinnen. En wat die rare vogel betreft: die kunnen echt agressief zijn, gelukkig trof je een lieverd haha.
    Kus!

  • 11 September 2018 - 05:01

    Jor En Chris:

    Ha Kat, een krik heet dat :p

    Maar wat een mooie verhalen weer! Jammer dat je niet gedoken hebt...maar ach snorkelen is ook mooi!

    Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Katja

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 17315

Voorgaande reizen:

19 Juli 2018 - 27 September 2018

Australie en Fiji trip

08 Augustus 2013 - 18 Mei 2014

Junior College softbal in Amerika

Landen bezocht: